News

My Dutch novel 'De Nederlandse Bruid' (A Bride from Holland) came out in November 2014 and sold out within two months.

Uit de Volkskrant

Gepofte kastanjes en spokende schonen

RECENSIE, Eric Outshoorn

gepubliceerd op 29 augustus 2008 00:00, bijgewerkt op 12:41

Sinds haar eerste boek over Turkije (De Gouden Appel , 2002) weet de lezer van de liefde die journaliste Jessica Lutz koestert voor het land waar zij al bijna twintig jaar woont. Daarin beschreef zij reportagegewijs een buitengewoon informatief boek over het land dat al een dikke honderdvijftig jaar ervan droomt een vooraanstaande rol te spelen in het Westen.

Lutz, die Turkse talen en culturen studeerde, woont en werkt in Istanbul. In de stedenserie van NOS-correspondenten is haar tweede boek verschenen: Gezichten van Istanbul.

Hierin belijdt zij haar liefde, zeg maar gerust passie, voor de stad die slechts in naam niet de hoofdstad van de moderne Turkse republiek is. Ankara mag dan de zetel van de regering zijn, Istanbul is het culturele, historische en economische hart van het land aan weerszijden van de Bosporus.

Lutz heeft een ruime journalistieke ervaring en dat vertaalt zich in een prettige, makkelijke schrijfstijl. Of het nu gaat over de scherpe geur die om de verkoper van gepofte kastanjes heen hangt, of om een historische uiteenzetting over de ijselijke moordpartijen die ooit in het Topkapi-paleis plaatsvonden onder de potentiële opvolgers van de sultan, Lutz kwijt zich met enthousiasme van haar taak de lezers iets interessants te vertellen.

Een vroege Nederlandse bezoeker van het Topkapi-paleis is ambassadeur Cornelis Calkoen, die in 1727 zijn opwachting maakt bij sultan Ahmet III. Dat gaat Calkoen goed af. Zijn geschenken (waaronder een Cabinet van Cristal en een partij fluweel, een stof die de Ottomanen niet kennen) vallen zeer in de smaak bij de sultan en de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden krijgt de zo begeerde handelsprivileges.

Uiteindelijk zal hij 17 jaar in Istanbul blijven, voortdurend klagend dat het zuinige Den Haag hem te weinig geld geeft om net als de Britse en Franse collega’s in stijl te kunnen leven. Calkoen zoekt en vindt zijn troost in de armen van een reeks lokale schonen, van wie Beyaz Gül (Witte Roos) de bekendste is. Ze stierf aan een gebroken hart toen Calkoen haar in de steek liet, schrijft Lutz. Daarna werd ze gesignaleerd als spook. Ze haalt een helaas niet bij name genoemde Nederlandse consul aan die bezweert de geest van Gül aan zijn bed te hebben gehad.

Gelukkig schrijft Lutz ook over levende Turken als Emine Erdogan, de vrouw van premier Tayyip Erdogan, en hoe die door de familie werd geprest om een hoofddoek te gaan dragen. Een nadenkertje voor diegenen die pleiten voor een totale opheffing van het hoofddoekverbod.Eric Outshoorn

Uit Biblion

Bibliotheekrecensie

26 mei 2008

Jessica Lutz - Gezichten van Istanbul - verhalen over een stad tussen twee continenten (Uitgeverij Conserve) -Jessica Lutz (Delft, 1962) studeerde Turkse Talen en Culturen. Vanaf 1989 woont ze in Istanbul. Als correspondente werkte ze voor Elsevier, US News and World Report, als radiocorrespondente onder andere voor NCRV, KRO en BBC. Vanaf 2003 werkt ze voor het NOS-Journaal. Eerder verscheen van haar: 'De gouden appel : Turkije tussen oost en west' (2002)*. Dit boek is een portret van Istanbul, samengesteld uit 24 verhalen over het leven in Istanbul. Ze gaan over plaatsen als de Aya Sofia, het Topkapi-paleis, de Bosporus, de Griekse wijk Fener, de wijk Beyoglu met de hoofdstraat Istiklal Caddesi en over het befaamde hotel Pera Palas. Ze gaan over gewone mensen, maar ook over Atatürk, de dichter Nazim Hikmet, de achtergrond van premier Tayyip Erdogan en die van zijn vrouw Emine, over een Koerdische schrijver en een bekende Armeense madame. De verhalen zijn doorweven met informatie over historische gebeurtenissen waardoor het boek veel feiten en wetenswaardigheden bevat. Interessant, boeiend en soms ook grappig. Voor reizigers naar Istanbul en voor alle anderszins geïnteresseerden. Met een aantal zwart-witfoto's, een plattegrond en een literatuurlijst.